Indrukwekkend van de eerste tot de laatste noot | Gijs van der Veldt | Amsterdam, NL

Indrukwekkend van de eerste tot de laatste noot | Gijs van der Veldt | Amsterdam, NL

06.05.22

Vandaag ben ik ’s avonds naar de opera Tosca geweest van de Nationale Opera & Ballet. Deze voorstelling was echt heel erg gaaf! Het was zowel muzikaal als in het ontwerp een hele gave opera om naar te kijken en te luisteren. De meest indrukwekkende scène vond ik het einde van de eerste akte. Hier legde Scarpia (de antagonist) namelijk zijn plan uit in de kerk (die in het decor werd gesuggereerd met een eenvoudige tegelvloer), tot opeens de achterwand van het podium openklapte en er een enorm altaarstuk, dat uit drie delen bestond en waar de dag des oordeels op was afgebeeld, verscheen en de hele achterwand vulde. Alleen waren veel van de hoofden van het schilderij niet geschilderd, maar waren het hoofden van de leden van het koor die ze door het altaarstuk heen hadden gestoken. Naarmate het nummer vorderde, werd de muziek steeds dramatischer en indrukwekkender en begon het altaarstuk naar voren te rijden, naar Scarpia toe, totdat het uiteindelijk vlakbij hem stond en het koor mee begon te zingen met Scarpia. Ik kreeg er kippenvel van; zo goed was het. Het was zo indrukwekkend dat ik de intensiteit van die scène niet goed onder woorden kan brengen, dus heb ik een link toegevoegd naar een video van die betreffende scène. Ik kan je zeker aanraden om hem te bekijken om een vaag idee te kunnen krijgen van hoe indrukwekkend het was om die scène live te zien. Want naast het feit dat je er vlakbij zit en overweldigd wordt door de muziek, het decor en het acteren, voel je ook de spanning van al die mensen om je heen (de voorstelling was uitverkocht, dus de zaal zat helemaal vol) die daar gebiologeerd naar dat stuk zitten te kijken, wat bijdraagt aan de intense sfeer die er op dat moment in de zaal hing. Al met al was het echt een geweldige voorstelling, van de eerste tot de laatste noot.

Afbeeldingen: Nationale Opera & Ballet